SUGGESTOPEDI

De som har hört talas om suggestopedi eller Lozanov-metoden tänker förmodligen att det är en uppsättning avkopplande och roliga aktiviteter man kan göra i en språkkurs för vuxna. I själva verket är det ett lärande tillvägagångssätt baserat på neurovetenskap som syftar till att integrera kunskap från olika ämnen, klokt balansera logiska och affektiva processer, orkestrera lärandeaktiviteter så att dessa adresserar hela personligheten samt engagera varje lärande i meningsfull kommunikation genom att utnyttja kraften av mild suggestion.

Vi lär oss trots allt mer från de suggestiva stimuli vi tar emot från miljön än från direkt instruktion. Det är därför det kallas suggestopedi eller suggestiv pedagogik.

SUGGESTOPEDISKT MATERIAL

Suggestopedi använder specialframtaget material som bygger på Suggestologi – vilket i sin tur syftar till att göra lärandet både enklare, snabbare och roligare.
Det rör sig både om de specialskrivna dialogerna (läroböckerna) och om kortspel, didaktiska sånger, brädspel bilder och planscher.

Det gemensamma med materialen är att de uppmuntrar eleverna till att praktiskt använda och utveckla sin kunskap tillsammans med de övriga i gruppen samtidigt som de bygger sociala färdigheter och gemenskap.

Utformningen bygger på ”Scaffolding” vilket innebär att alla kan vara med och alla upplever att de befinner sig på samma nivå, samtidigt som var och en har en frihet att välja vad och hur man vill kommunicera.