SUGGESTOPEDI
De som har hört talas om suggestopedi eller
Lozanov-metoden tänker förmodligen att det är en
uppsättning avkopplande och roliga aktiviteter man kan
göra i en språkkurs för vuxna. I själva verket är det ett
lärande tillvägagångssätt baserat på neurovetenskap
som syftar till att integrera kunskap från olika ämnen,
klokt balansera logiska och affektiva processer,
orkestrera lärandeaktiviteter så att dessa adresserar
hela personligheten samt engagera varje lärande i
meningsfull kommunikation genom att utnyttja kraften
av mild suggestion.
Vi lär oss trots allt mer från de suggestiva stimuli vi tar
emot från miljön än från direkt instruktion. Det är därför
det kallas suggestopedi eller suggestiv pedagogik.
SUGGESTOPEDISKT MATERIAL
Suggestopedi använder specialframtaget material som bygger på Suggestologi – vilket i sin tur syftar till att göra lärandet både enklare, snabbare och roligare.
Det rör sig
både om de specialskrivna dialogerna (läroböckerna) och om kortspel, didaktiska sånger, brädspel bilder och planscher.
Det gemensamma med materialen är att de uppmuntrar eleverna till att praktiskt använda och utveckla sin
kunskap tillsammans med de övriga i gruppen samtidigt
som de bygger sociala färdigheter och gemenskap.
Utformningen bygger på ”Scaffolding” vilket innebär att
alla kan vara med och alla upplever att de befinner sig på
samma nivå, samtidigt som var och en har en frihet att
välja vad och hur man vill kommunicera.